Mazurek fistaszkowy

Cześć kochani, jak Wam święta mijają? Ja w domku odpoczywam, ale wreszcie chwilkę znalazłam aby podzielić się pysznym świątecznym przepisem. Wpis lekko spóźniony, ale może ktoś zechce wypróbować po świętach.
Przepis zaciągnięty z pysznej książki "Święta bez pszenicy" Marty Szloser i Wandy Gąsiorowskiej, którą to dostałam od mojej kochanej siostry na gwiazdkę.
Książka wypełniona jest bezglutenowymi poradami, ogromem przepisów na Boże Narodzenie i Wielkanoc (i nie tylko), a całość dopięta apetycznymi zdjęciami.
Super prezent, dzięki Asia:).


Wracając do przepisu, to kombinacja dwóch mazurków. Stwierdziłam, że oryginalny fistaszkowy mazurek byłby za bardzo "fistaszkowy" więc spód był amarantusowy a krem z masła orzechowego, całość dopełniły solone orzeszki i mazaje z gorzkiej czekolady. Wyśmienite... serdecznie polecam.









Składniki na kruche ciasto:
  • 120g prażonej mąki amarantusowej
  • 80g pełnoziarnistej mąki gryczanej
  • 40g zmielonego złocistego siemienia lnianego
  • 120g masła
  • 100g jogurtu greckiego
  • 60g ksylitolu zmielonego na puder (ja nie miałam i dałam cukier puder)
  • 1/3 łyżeczki zmielonego imbiru
  • 1 łyżeczka esencji waniliowej
  • 1/2 łyżeczki bezglutenowego proszku do pieczenia
  • szczypta soli

W misce mieszamy wszystkie suche składniki. Przesypujemy na stolnice i dodajemy pokrojone masło, siekamy nożem razem z mąką, następnie lekko wgniatamy rękoma. Na koniec dodajemy jogurt i zagniatamy na gładkie ciasto (nie powinno się przyklejać do stolnicy).

Gotowe ciasto rozwałkowujemy i za pomocą wałka przenosimy na formę 28cm na 22cm lekko natłuszczoną i wyłożoną papierem do pieczenia. Tak przygotowane nakłuwamy widelcem i wstawiamy do nagrzanego do 200 piekarnika na około 16 - 18 minut.

Upieczony spód odstawiamy do wystygnięcia.



 


Składniki na krem:
  • 200g dobrej jakości niesłodzonego masła orzechowego (moje miało 96% orzeszków ziemnych)
  • 100 - 120g gęstego mleczka kokosowego
  • łyżka dobrej jakości miodu 
Dodatkowo:
  • około 80g dużych prażonych lekko solonych orzeszków ziemnych
  • kilka kostek gorzkiej czekolady minimum 85% kakao

Składniki na krem umieść w misce i wymieszaj ręcznym mikserem na gładką masę. Można dodać więcej miodu jeśli lubicie słodsze. Gotowy krem rozsmarowujemy na ostudzonym cieście.
Następnie całość posyp orzeszkami ziemnymi.

W kąpieli wodnej rozpuść czekoladę (jeśli chcesz aby była bardziej rzadka, łatwiej robić mazaje, dodaj trochę mleka kokosowego). Gotową polewą udekoruj mazurka. Ciasto odstawiamy do zastygnięcia. Można przechowywać w chłodnym miejscu.






Smacznego...

Komentarze

Popularne posty