Chleb orkiszowy z ziarnami

Ostatnio przeglądając blogi kulinarne natknęłam się na nowy przepis na chleb orkiszowy tym razem z mieszanką ziaren i nasion. Bez wahania postanowiłam go upiec. 
Trochę musiałam zmodyfikować oryginalny przepis, który znajdziecie TUTAJ. Po prostu okazało się, że nie mam miodu i pestek dyni :(
Chlebek i tak wyszedł wspaniały, bardzo chrupiący  z wilgotnym, miękkim środkiem.  A do tego, napakowany błonnikiem i bardzo sycący.

Na pewno i Wam przypadnie do gustu.

 

 
Zaczyn:
  • 2 łyżki zakwasu żytniego
  • 150g wody
  • 120g  mąki jasnej (orkiszowej lub pszennej chlebowej)

Wszystkie składniki wymieszać, przykryć szczelnie folią i zostawić w temp. pokojowej na ok. 10-12godz. (można dłużej do ok. 14godz)
 
Ciasto właściwe:
  • cały zaczyn
  • 1/3 łyżeczki drożdży instant
  • 330 g wody
  • 2 łyżeczki soli morskiej (użyłam szarej, nieoczyszczonej)
  • 1 łyżka cukru trzcinowego
  • 4 łyżki maku
  • 4 łyżki pestek słonecznika
  • 4 łyżki płatków owsianych
  • 3 łyżki sezamu
  • 3 łyżki siemienia lnianego
  • 350 g mąki orkiszowej pełnoziarnistej
  • 50g mąki orkiszowej jasnej lub pszennej chlebowej

Posypka:
  • 1 łyżka maku
  • 1 łyżka pestek słonecznika
  • 1 łyżka płatków owsianych
  • 1 łyżka sezamu
 
 
Zakwas wymieszać z wodą, drożdżami i resztą składników oprócz mąk. Na koniec dodać obie mąki i dobrze wymieszać drewnianą łyżka.
 
Przełożyć do lekko natłuszczonej foremki wysypanej otrębami.
Ciasto posypać posypką, i lekko wgnieść ją dłonią.
Odstawić do wyrastania w ciepłe miejsce (u mnie to było 2 - 3 godziny).
Obficie spryskać wodą wierzch chleba, by pestki i ziarna nie przypaliły się podczas pieczenia.
 
Piec: 15 min. w 220ºC, następnie zmniejszyć temperaturę do 190ºC
i piec kolejne 45 min.
 
Studzić na kratce, kroić po zupełnym ostudzeniu.
 
 
Smacznego!
 

 
 

Komentarze

Prześlij komentarz

Popularne posty